کد خبر: ۱۶۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز: 

 زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند

 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: زیرساخت‌های بهداشتی عراق بسیار ضعیف است، شستن منظم دست‌ها و رعایت بهداشت و استفاده از آب‌معدنی می‌تواند از مبتلا شدن به اکثر بیماری‌های شایع در مسیر جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، اربعین یکی از مراسم‌هایی است که ویژگی‌های خاص به خود را دارد و به صورت مردمی انجام می‌شود، برنامه‌ریزی‌های خاص دولتی که مثلاً در حج تمتع شاهد هستیم برای مراسم اربعین به آن شکل نیست و بیشتر از طریق مردم برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

 موعد انجام آن بسته به شرایط ایران و عراق به لحاظ اقلیمی و جمعیتی بیماری‌های بومی که دارند و ثانیاً زائرین مسیری را به صورت پیاده طی می‌کنند که این راهپیمایی نیز شرایط خاص خود را دارد؛ لذا کسانی که می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند باید از شرایط آن آگاهی و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

 زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند
 
 زیرساخت‌های بهداشتی در کشور عراق ضعیف است

 در همین راستا محمدرضا کریمی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیان کرد: یک سری بیماری‌ها در کشور عراق وجود دارد که در کشور ما به آن شدت شیوع ندارد، بیماری که امسال باعث نگرانی ما در کشور عراق شده است و وزارت بهداشت چندین بار در مورد آن اطلاع‌رسانی کرده است و از مردم درخواست برای دقت لازم را دارند، بیماری سرخک است که سرخک ظاهراً در سال ۲۰۲۴ در کشور عراق یک افزایش قابل توجهی داشته است.
  زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند
 وی افزود: در کشور ایران واکسیناسیون سرخک در زمان کودکی انجام می‌شود؛ اما ممکن است بزرگسالان این واکسن را دریافت نکرده باشند؛ لذا درخواست ما از افرادی که می‌خواهند به کشور عراق مراجعه کنند برای راهپیمایی اربعین این است افرادی که زیر ۱۵ سال هستند اطمینان از انجام واکسیناسیون به طور کامل در دوران کودکی را داشته باشند و در صورت عدم اطمینان بار دیگر دوز کامل واکسن سرخک را دریافت کنند و تزریق کنند، هزینه واکسیناسیون در مراکز بهداشت رایگان است.
 
 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه بیان کرد: حتی بزرگسالان و سالمندان که بیماری زمینه‌ای دارند و مطمئن نیستند واکسن را به طور کامل زدند آنها هم می‌توانند با مراجعه یک دوز واکسن کامل را دریافت کنند.
 
 کریمی با توجه به اینکه در سنین بالا بیماری سرخک خطرناک است، خاطرنشان کرد: زائران قبل از تشرف حتماً در خصوص واکسیناسیون سرخک مطمئن شوند به این دلیل که در مسیر بازگشت به کشور وارد نکنند و باعث شیوع آن نشوند.
  زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند
 وی در ادامه بیان کرد: بیماری دیگری نیز با وجود اینکه اطلاعات دقیقی نداریم، بیماری تب دانگ است که عامل انتقال آن پشه‌ای به نام آئدس و حدس بر این است که این پشه در کشور عراق وجود دارد و مانند خیلی از کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس، احتمالاً در کشور عراق هم رفته و مستقر شده و احتمال شیوع تب دانگ وجود دارد.
 
 معاون معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: زائران در هنگام سفر اصول پیشگیری از گزش توسط پشه و حشرات رعایت کنند و لباس آستین بلند و رنگ روشن به تن کنند؛ زیرا لباس تیره برای اکثر مگس‌ها جذاب است.

 کریمی تأکید کرد: زائران اگر در مسیری هستند که احتمال حضور پشه وجود دارد، از قلم دافعه حشرات استفاده کنند یا اسپری دافعه حشرات که بعضی آنها به پوست بدن یا لباس زده می‌شود که از فرد دور و مانع گزش می‌شود، باید توجه داشته باشند که پشه آئدس روزگرد است و روزها افراد را می‌گزد و در خانه‌ها و محل سکونت این کار را انجام می‌دهد.
 
 وی با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های بهداشتی کشور عراق ضعیف است، توصیه کرد: شستن منظم دست‌ها و رعایت بهداشت و استفاده از آب‌معدنی به جای آب‌های معمولی موجود در مسیر می‌تواند از مبتلا شدن به اکثر بیماری‌های شایع در این مسیر جلوگیری کند.

 معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: زائران قبل از سفر با پزشک خانواده خود مشورت کنند بخصوص افراد که بیماری زمینه‌ای دارند و داروهای خاص مصرف می‌کنند.
 
 کریمی در پایان با اشاره به بحث گرمازدگی که در این مسیر بسیار شایع است، خاطرنشان کرد: بهتر است پیاده‌روی بعد از غروب که هوا خنک‌تر است تا طلوع آفتاب انجام شود و روزها استراحت کنند و از لباس‌های نخی طبیعی که امکان تهویه هوا وجود داشته باشد استفاده کنند و مرتب از مایعات استفاده کنند و اجازه ندهند بدن کم آب شود.
 

 زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند
 اعزام ۴ دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس توسط اورژانس فارس به مرز چذابه

 همچنین محمدجواد مرادیان رئیس اورژانس فارس با اشاره به اینکه در زیارت اربعین به لحاظ اینکه تعداد زیادی از هم‌وطنان و حتی مسافران خارجی برای زیارت مشرف می‌شوند و طبق پروتکل‌های که وجود دارد هر جا که تجمع زیادی از مردم باشد مجموعه اورژانس هم باید پوششی برای تجمع انجام دهد و امنیت سلامت و کارهای لازم برای سلامت مردم انجام دهد.

 وی افزود: برای این ایام برنامه‌ریزی می‌کنیم که شامل دو قسمت است، بخش عمده برنامه در استان فارس است که حوزه‌ها و اورژانس آماده‌باش هستند و سعی می‌کنیم واحدهای عملیاتی خود را تقویت کنیم که یک سری خدمات ایستگاهی که در خود پایگاه‌ها اگر زائران مراجعه کردند همکاران بتوانند ارائه کنند.

 زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند

 رئیس اورژانس فارس ضمن اشاره به حضور ضروری اورژانس در مسیرهای تردد زائران، گفت: بر اساس ابلاغیه اورژانس کشور هرساله تعداد محدودی واحدهای عملیاتی به مرز اعزام می‌شود و با توجه به اینکه امسال هم از طرف اورژانس کشور ابلاغ شده بود که این کار انجام شود در حال حاضر ۴ واحد عملیاتی اورژانس و یک اتوبوس آمبولانس در مرز چذابه در کنار بقیه پایگاه‌های عملیاتی اورژانسی کشور آنجا به زائرین خدمت ارائه می‌کنیم .
 
 مرادیان ادامه داد: در مواردی که زائرین درخواست کمک از اورژانس می‌کنند، عمدتاً در مرز بحث گرمازدگی، بیماری‌های تنفسی و گوارشی است و متأسفانه یک تعداد قابل توجهی بحث حوادث آسیب مانند زمین خوردن، تصادف، زخم پا و موارد و مشکلات این چنینی از است که زائران از اورژانس درخواست کمک می‌کنند.

 زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند
 
 وی با اشاره به گرمی هوا و بحث شایع گرمازدگی، توصیه کرد: به دلیل گرما و فصل گرما بحث تهیه و به همراه داشتن و نوشیدن مداوم آب سالم است که کمک می‌کنند دچار کمبود آب نشوند و البته یک نکته پزشکی که وجود دارد در تغذیه و برنامه غذایی خود آب مصرفی خود را آب خالص نگذارند؛ چون وقتی که تعریق دارند نمک از بدن خارج می‌شود و اگر به جبران آن فقط آب بنوشد ممکن نمک خون آن پایین بیاید و یک سری علایم پیدا کند؛ لذا به همین دلیل از آب میوه‌ها، نوشیدنی‌ها و شربت‌ها سنتی خودمان مانند خاکشیر یا عرقیات استفاده کنند.
 
 رئیس اورژانس فارس رعایت نکات بهداشتی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: به طور مثال یک قسمت کوچک و یک گوشه همه جمع می‌شوند علی‌الخصوص جایی که گذرنامه را چک می‌کنند استفاده از ماسک تنفسی، شست‌وشو مداوم دست‌ها، مصرف غذاهایی که اطمینان داشته باشند سالم است و مکان‌ها و موکب و مشخص است غذا سالم که خوشبختانه در مسیر موکب‌های ایرانی که غذاهایی با ذائقه ایرانی تهیه می‌کنند و می‌تواند کمک‌کننده باشد.
 
 مرادیان در پایان با تأکید بر اینکه در مواردی که به هر دلیلی مجبور شدند که برای ادامه مسیر از خودرو یا هر چیز دیگری استفاده کنند، سلامت راننده و ماشین را ارزیابی کنند و اگر راننده‌ای خطرناک رانندگی می‌کند و قوانین را رعایت نمی‌کند حتماً توصیه کنند یا ماشین را تعویض کنند که حادثه تلخی رخ ندهد.


  زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند
 اعزام ۱۲۴ نیروی امدادی و درمانی هلال‌احمر فارس به کشور عراق

 همچنین حسین درویشی با بیان اینکه هلال‌احمر استان فارس نیز همانند سال گذشته به زائرین اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در کشور عراق خدمت‌رسانی می‌کند، گفت: ۱۲۴ نیروی کارمند و داوطلب هلال‌احمر برای ارائه خدمات امدادی - درمانی به زائرین اربعین حسینی به عراق اعزام و در شهر سامرا اقدام به راه‌اندازی درمانگاه کردند.
 
 وی با اشاره به فعالیت‌های تیم یاد شده در عتبات‌عالیات، اظهار کرد: این تیم های درمانی شامل ۱۴ پزشک عمومی و تخصصی است، همچنین ۸۳ نیروی پرستاری، فوریت‌های پزشکی، تکنسین‌های دارویی، نیروهای پشتیبانی، خدماتی، امدادگران و نجاتگران کادر و داوطلب نیز به ارائه خدمت در این درمانگاه مشغول هستند.

 زائران رعایت بهداشت را جدی بگیرند
 
 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس در ادامه به اعزام ۱۰ دستگاه خودرو آمبولانس و امدادی به همراه تکنسین فوریت‌های پزشکی اشاره و تصریح کرد: این خودروها با هدف کمک به درمانگاه‌های هلال‌احمر در کشور عراق و انتقال بیماران به بیمارستان‌ها اعزام شدند.
 
 درویشی افزود: فعالیت نیروهای تخصصی حوزه ارتباطات این جمعیت در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات ستاد جمعیت هلال‌احمر در دو محور طریق الحسین و شهر نجف اشرف از دیگر خدمات این جمعیت در اربعین امسال است.
 
 وی در پایان مطرح کرد: همه عوامل و نیروهای امدادی پایگاه‌های امداد و نجات بین‌شهری مستقر در مسیرهای مواصلاتی زائرین در سراسر استان به صورت آماده‌باش درآمده‌اند.
 
 به گزارش شیرازه، خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) چه در قالب ارگان‌های دولتی و چه در قالب خدمات مردمی و داوطلبانه فقط یک ارادت و عشق می‌خواهد که بتواند محرک این جریان باشد که خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد این اتحاد و همبستگی و عشق و خدمت بی‌منت در سراسر کشور بوده‌ایم.

انتهای خبر/224224
 
 

نظرات بینندگان